مقدمه
وردپرس یکی از بهترین سیستمهای مدیریت محتوای سئو میباشد. وردپرس بهطور پیشفرض خیلی از وظایف را بهدرستی انجام میدهد، اما کماکان کارهای بیشتری وجود دارد که شما میتوانید برای بهبود عملکرد سایت خود، آنها را انجام دهید. زمان آن رسیدهاست که بر روی سئوی وردپرس تمرکز کنید!
با استفاده از تاکتیکها و بهترین روشهای توضیح دادهشده در این مقاله، بهینهسازی سایت به شما کمک خواهدکرد تا رتبه وبسایت خود را بهبود ببخشید، مشتریان بیشتری کسب کنید، فروش خود را افزایش دهید و سایت بهتری داشتهباشید.
شما باید سئوی مناسب را در تمام جنبههای بازاریابی و روابط عمومی آنلاین خود به کار ببندید، این راهنما سعی دارد دامنه وسیعی از مطالب را پوشش دهد. این مقاله بسیار طولانی است، بنابراین اگر به قسمت خاصی از سئوی وردپرس نیاز دارید، از فهرست محتوا که در ابتدای مقاله قرار دارد استفاده کنید.
سئوی اولیه وردپرس خود را به درستی انجام دهید
وردپرس به صورت پیشفرض یک سیستم مدیریت محتوا با بهینهسازی مطلوب میباشد. یک نصب پایه میتواند بدون سفارشیسازی گسترده و بهینهسازی قالب و افزونهها یک بنیان قوی ایجاد کند. مبتدیان میتوانند به سرعت با سئوی وردپرس شروع کنند. با این حال، میتوانید کارهایی با سئوی وردپرس انجام دهید تا شانس رتبهبندی سایت خود را افزایش دهید، و همچنین فرایند کاری خود را بهبود بخشید و مطمئن شوید سایت شما به طور کامل بهینه شدهاست.
با اعمال صحیح تنظیمات پایه و چند تکنیک ساده، میتوانید مطمئن شوید که سایت شما دارای یک بنیان محکم برای ادامه کار میباشد.
۱. بررسی سلامت سایت
قبل از ایجاد تغییراتی در وبسایت خود، وضعیت کنونی آن را مورد بررسی دقیق قرار دهید. بدین وسیله میتوانید سود بسیاری بدست آورید، برای مثال اجرای سایت بر روی یک هاست/سرور با نرمافزارهای بهروز و عملکرد عالی. بنابراین از خود بپرسید: وبسایت شما روی چه سختافزار و نرمافزاری اجرا میشوند؟ برنامه میزبانی سایت شما چیست؟ آیا از یک ارائهدهنده هاست اشتراکی اقتصادی استفاده میکنید یا بر روی یک هاست اختصاصی در یک هاستینگ معتبر که سرورهای خود را برای وردپرس بهینهسازی کرده است، سرمایهگذاری کردهاید؟
برای کشف فرایندهای پنهان وبسایت خود میتوانید به بخش سلامت وبسایت در پیشخوان وردپرس مراجعه کنید. همچنین، میتوانید افزونه Health Check را نصب کنید. این افزونه به شما اطلاعات فنی فراوانی ارائه میدهد و به شما کمک میکند تا اطلاعاتی را کسب کنید و از آن برای بهبود سایت خود استفاده کنید. در نهایت، تمامی ویژگیهای افزونه Health Check به هسته وردپرس سایت شما منتقل خواهد شد.
۱.۱. بررسی هاست مناسب
بر اساس صفحه نیازمندیهای فنی وردپرس،هاست توصیه شده برای اجرای وردپرس باید شامل نسخه مدرن PHP، MySQL یا MariaDB و پشتیبانی از HTTPS باشد. امکان کار با نرمافزارهای سرور قدیمی وجود دارد، اما توصیه نمیشود. اگر سلامت سایت خود را بررسی کنید، میتوانید جزئیات فنی نصب خود را ببینید. علاوه بر این، اگر داشبورد ارائهدهنده هاست خود را باز کنید، باید بتوانید ببینید که روی چه نوع بستهای هستید.
به یاد داشته باشید که پرداخت هزینه برای هاست خوب وردپرس بازدههی زیادی دارد. ارتقای هاست یکی از سادهترین بهبودهایی است که میتوانید انجام دهید.
۲.۱. ارتقای نسخه PHP
هنوز بسیاری از سایتهای وردپرس بر روی نسخههای قدیمی PHP درحال اجرا میباشند. یک نگاه به آمار وردپرس نشان میدهد برخی سایتها هنوز روی نسخهی 5 از PHP اجرا میشوند، این در حالی است که نسخههای 8 و بالاتر سالهاست که منتشر شدهاند. این نسخههای قدیمی PHP دیگر هیچ بروزرسانی امنیتی دریافت نمیکنند و در نتیجه در برابر حملات بسیار آسیبپذیر هستند.
خوشبختانه، تیم وردپرس پشتیبانی از نسخههای قدیمیتر از PHP مانند 5.6.20 را متوقف کرده است. امروزه پیشنهاد میشود سایت وردپسی خود را حداقل بر روی PHP نسخهی 7.4 اجرا کنیم.
بنابراین، یکی از مهمترین کارهایی که میتوانید برای بهبود عملکرد و امنیت سایت خود انجام دهید، ارتقای هاست خود به یک نسخه مدرن از PHP میباشد که این امر به سئو وردپرس نیز کمک شایانی میکند. این کار مزایای زیادی دارد:
- PHP 7+ بهبود سرعت بسیار زیادی ارائه میدهد.
- به طور مؤثرتری کار میکند، به این معنی که فشار کمتری روی هاست/سرور شما وارد میشود.
- ویژگیهای توسعه بسیاری را ارائه میدهد.
- محیط امنتر و مطمئنتری فراهم میکند.
- آیندهنگر و توسعهپذیرتر است.
اگر با بررسی تنظیمات هاست خود به این نتیجه رسیدید که از یکی از نسخههای قدیمی PHP مانند 5.5 استفاده میکنید حتما بروزرسانی آن را در برنامه خود قرار دهید. قبل از انجام این کار مراحل زیر را در نظر بگیرید:
- همیشه بطور مرتب از وبسایت خود پشتیبان تهیه کنید.
- قبل از انجام بروزرسانی بر روی سایت اصلی، یک محیط آزمایشی لوکال(محلی) با نسخه مدرن PHP بسازید.
- سپس پشتیبان سایت خود را بر روی محیط آزمایشی نصب کنید.
- سپس به طور کامل وبسایت را تست کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار میکند.
- حال به سراغ سایت خود رفته و آن را ارتقا دهید. اغلب ارائهدهندهگان هاست میتوانند این کار را برای شما انجام دهند.
۳.۱. اطمینان داشته باشید که از SSL و HTTPS استفاده میکنید
پذیرش SSL (دریافت آدرس HTTPS و آیکون قفل سبز در نوار آدرس مرورگر) در گذشته اختیاری بود. بسیاری از سایتها احتمالاً نیازی به سطح اضافی امنیتی که SSL ارائه میدهد، نداشتند.
امروزه، نصب یک گواهینامه SSL معتبر برای سایت الزامی است، زیرا موتورهای جستجو ممکن است سایتهای بدون گواهینامه و تنظیمات SSL معتبر را جریمه کنند و یا هشدارهایی را در کنار نتایج جستجوی آنها نشان دهند. گوگل اعلام کرده است HTTPS یک سیگنال رتبهبندی سایت است. علاوه بر این، بهطور کلی استفاده از SSL به منظور جلوگیری از دسترسی هکرها و شخص ثالث به درخواستها، پاسخها و دادههای سایت و کاربر، برای تمام وبسایتها یک راهکار خوب است.
بسیاری از تکنیکهای مدرن سرعت و عملکرد سایت نیاز به تنظیمات SSL/HTTPS معتبر دارند. برای استفاده از فناوریهای وب سریعتر مانند HTTP/2 و HTTP/3، مرورگرهایی مانند گوگل کروم و فایرفاکس نیاز دارند که وبسایتها گواهینامه SSL معتبری داشته باشد.
۲. بررسی تنظیمات سایت
ارزش دارد کمی وقت صرف کلیک کردن بر روی تمامی بخشها در منوی تنظیمات وردپرس کنید، زیرا بسیاری از گزینههای آن میتواند بر سئو سایت وردپرس شما تأثیر خاص خودش را بگذارد.
به ویژه، ارزش دارد دوباره تنظیمات نمایش سایت در بخش تنظیمات > خواندن را بررسی کنید تا مطمئن شوید به طور اتفاقی جلوی فهرست شدن سایت توسط موتورهای جستجو را نگرفتهباشید. این امر باعث دیده نشدن سایت و درنتیجه افت سئو وردپرس شما میشود.
همچنین باید مطمئن شوید که تمام تنظیمات نوشتن و خواندن سایت به درستی تنظیم شدهاند. اینها کنترلکننده دستهبندیهای پیشفرض و آنچه که باید روی صفحه اصلی نمایش داده شود، هستند. شعار قوی برای سایت خود در تنظیمات > عمومی را فراموش نکنید.
۳. انتخاب ساختار درست پیوندهای یکتا (permalink)
تنظیمات پیوندهای یکتا شما تعیین میکند که نشانی صفحات و پستهای شما چه قالبی داشتهباشد، این تنظیمات میتواند به طور قابل توجهی بر سئو وردپرس تأثیر بگذارد. بنابراین اگر شروع به ساخت سایت جدیدی میکنید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید تغییر تنظیمات پیوندهای یکتا است که میتوانید آن را در بخش تنظیمات > پیوندهای یکتا پیدا کنید.
اگر تنظیمات را از حالت پیشفرض تغییر ندهید، تمام صفحات و پستهای شما نشانیهایی شبیه به domain.com/?p=123 خواهند داشت. در حالی که این قالب نامناسب است، و ممکن است بر درک کاربران و موتورهای جستجو بر کیفیت و مرتبط بودن صفحات شما، تأثیر بگذارد.
تغییر ساختار پیوندهای یکتا، نشانیهای وبسایت شما را تغییر میدهد، بنابراین انتخاب فرمت درست هنگام راهاندازی وبسایت بسیار مهم است، زیرا تغییر آن در آینده آدرس تمامی صفحات سایت شما را تغییر میدهد و به طبع میتواند مشکلاتی در سئو ایجاد کند.
ما معمولاً توصیه میکنیم افراد از ساختاری استفاده کنند که نشانیهایی مانند domain.com/post-name/ یا domain.com/category/post-name/ برای مقالات سایت ایجاد کند. بسته به اینکه چقدر برای دستهبندی محتوای خود ارزش قائل هستید، انتخاب هر کدام از این گزینهها برای اکثر سایتهای وردپرس کاملاً مناسب خواهد بود.
برای مورد اول، میتوانید تنظیمات پیوندهای یکتا را به /%postname%/ تغییر دهید.
برای اضافه کردن دستهبندی، میتوانید گزینه ساختار سفارشی را انتخاب کرده و مقدار آن را به /%category%/%postname%/ تغییر دهید.
اگر قبلاً ?p=<postid> را به عنوان نشانی ثابت داشتید، وردپرس تمام تغییرمسیرها را برای شما انجام میدهد. این در صورت تغییر از /%postname%/ به /%category%/%postname%/ نیز صادق است.
۱.۳. سایت با www یا بدون www
سایت شما میتواند به صورت www.domain.com یا domain.com نمایش داده شود. مطمئن شوید که در تنظیمات، در بخش تنظیمات > عمومی، نسخهای که میخواهید نمایش داده شود به درستی وارد شدهباشد:
از منظر سئو، تفاوت چندانی بین دو گزینه فوق وجود ندارد. علاوه بر این، تنظیمات اضافی که توسط سرورهای میزبانی انجام میشود، به طور خودکار درخواستهای نادرست را به نسخه انتخابشده سایت شما ریدایرکت میکنند. این بیشتر یک ملاحظه برندینگ است که کدام رویکرد برای سایت شما بهتر است؟
از منظر فنی هم تفاوت چشمگیری بین دو گزینه فوق وجود ندارد. از طرفی برخی تنظیمات ممکن است درصورت حذف www دردسرهای جزئی ایجاد کنند، اما این موارد دائما رو به کاهش است.
محتوای خود را بهینهسازی کنید
سئو وردپرس به این معناست که سایت شما باید بهترین محتوا را در موضوع انتخابی خود ارائه دهد. افراد به دنبال مقالات جذاب و معتبر و پاسخهای قابل اعتماد به سوالات خود هستند. نوشتن محتوا برای سایت وردپرس با ایدههای منحصربفرد یا دیدگاه متمایز با کیفیت بالا در مورد یک موضوع خاص آغاز میشود. اما ارائه این ایدهها به شیوهای ساختارمند و قابل دسترس نیز مهم است. این به شما کمک میکند تا مخاطب موردنظر خود را جذب کرده و آنها را در وبسایت نگه دارید.
۱. تحقیق در مورد نیازهای کاربران
قبل از نوشتن محتوای خود، باید به عبارات جستجویی که میخواهید برای آنها در نتایج گوگل نمایش دادهشوید، فکر کنید. سپس باید هر صفحه یا مقاله را برای عبارت کلیدی خاص مدنظرتان بهینهسازی کنید.
اما چگونه میتوانید تعیین کنید برای چه عبارت کلیدی میخواهید نمایش دادهشوید؟ برای پیدا کردن پاسخ، باید تحقیقات کلمات کلیدی انجام دهید. در این فرایند باید از خود بپرسید: برای چه عبارت کلیدی میخواهم رتبه بگیرم؟ چقدر واقعبینانه است که بتوانم برای اینها رتبه بگیرم؟
فرض کنید شما یک وبلاگ آشپزی دارید و تمایل دارید تا دستورپخت و تکنیکهای پخت و پز موردعلاقهی خود را به اشتراک بگذارید. بهینهسازی یک مقاله برای عبارتی مانند [بهترین دستور تهیه کیک] هدف واقعبینانهای نیست زیرا یک عبارت بسیار عمومی است. رقابت زیادی برای چنین اصطلاحات عمومی وجود دارد. به جای آن باید در مورد پیدا کردن حوزهای تخصصی فکر کنید. این حوزه تخصصی میتواند [دستور تهیه کیک سالم و بدون قند] یا [یک شیرینی فرانسوی که میتوانید در خانه تهیه کنید] باشد.
در یک حوزه تخصصی میتوانید متخصص شوید و رتبه بگیرید. تخصص شما امکان ایجاد محتوایی را فراهم میکند که فراتر از رقبای شما خواهدبود. میتوانید عمیقتر از دیگران در آن موضوع وارد شوید یا زوایای متفاوتی از آن موضوع را روشن کنید. برای این منظور، باید روی عبارات کلیدی دنبالهدار تمرکز کنید. به عنوان مثال، یک عبارت کلیدی دنبالهدار میتواند [چگونه یک چیزکیک بلوبری کم کالری تهیه کنیم] باشد. چنین عبارت کلیدیای اختصاصیتر است و رتبهگیری برای آن آسانتر است. همچنین، مناسبترین انتخاب برای موضوع تخصصی شما خواهد بود.
تمرکز بر قصد جستجو(هدف از جستجو)
فکر کردن به اینکه مخاطب شما با جستجوی یک عبارت خاص چه هدفی دارد نیز بسیار مهم است. این را قصد جستجو(یا هدف از جستجو) میگویند. به عنوان مثال، آنها ممکن است در جستجوی پاسخی برای یک سوال خاص باشند و شما میتوانید اطلاعات موردنیاز را ارائه دهید. یا آنها ممکن است بخواهند محصول خاصی را خریداری کنند که شما میتوانید آن را به آنها بفروشید. فراموش نکنید که شما باید در مورد نیازهای بازدیدکنندگان خود فکر کنید و با ایجاد محتوای متناسب، آنها را برآورده کنید.
۲. نوشتن محتوای موردنیاز کاربران
پس از انجام تحقیقات کلمات کلیدی و آگاهی از موضوعاتی که میخواهید درباره آنها بنویسید، باید به نوشتن واقعی بپردازید. اغلب اوقات این کار سادهتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. برای تبدیل یک ایده به یک مقالهی عالی، احتمالاً باید چرخهای از پیشنویس، نوشتن، ویراستاری و بازنویسی را طی کنید.
اولین پیشنویس میتواند خلاصهای از ساختار کلی مقاله شما باشد. در این مرحله نیاز نیست همه چیز را به صورت مقاله بیعیب بنویسید، اما مطمئن شوید که از یک ساختار منطقی پیروی میکنید. اکثر نوشتهها/مقالات شامل مقدمه، نکات اصلی و نتیجهگیری هستند. البته این بسته به موضوع مقاله، متفاوت خواهد بود. یک دستور غذا ساختار کاملاً متفاوتی با یک مقاله علمی خواهد داشت.
میتوانید در مرحله نوشتن، نکات را بیشتر گسترش دهید، جایی که تلاش میکنید اولین نسخه کامل متن خود را توسعه دهید. در نهایت، باید در مرحله ویراستاری بررسی کنید که آیا نوشته شما جذاب و خواندنی است؟ شما ممکن است در موضوع خود متخصص باشید، اما مخاطبان شما احتمالاً (هنوز) متخصص نیستند. بنابراین سعی کنید مقاله تا حد امکان قابل فهم باشد. خوانایی بسیار مهم است. برای بررسی تجزیه و تحلیل خوانایی محتوای خود توصیه میشود از یک ابزار استفاده کنید. افزونه یوست سئو(Yoast SEO) یکی از ابزارهایی است که میتواند در بهبود خوانایی متن به شما کمک کند.
نوشتن مقاله برای مبتدیان ممکن است سخت باشد، اما ابزارهایی برای کمک وجود دارد. اگر شک داشتید، بهترین کار درخواست بازخورد از یک دوست یا همکار است. یک ترفند مفید دیگر خواندن متن با صدای بلند است. حتی میتوانید از کامپیوتر بخواهید آن را بخواند. این به شما ایده بهتری میدهد.
۳. بهینهسازی مقالات و صفحات
هنگام نوشتن یا ویرایش پست/مقاله برای سایت وردپرس خود، باید توجه ویژهای به برخی عناصر داشته باشید تا آن را سئو دوست (مناسب برای سئو) کنید. این عناصر شامل زیرتیترها(subheadings)، عنوان سئو و توضیحات متای شماست که همگی باید موضوع خاص مقاله را منعکس کنند.
فراموش نکنید، سئودوست به این معنا نیست که فقط برای موتور جستجو درک موضوع صفحه آسان باشد. مهمتر از آن، به این معنی است که بازدیدکنندگان شما با یک نگاه به صفحه متوجه موضوع آن شوند.
توضیحات متا و عنوان سئو شما ممکن است عامل تعیینکنندهای برای این باشد که آیا بازدیدکنندگان روی صفحه شما در نتایج جستجو کلیک میکنند یا خیر. و پس از بازدید از سایت شما، عناصری مانند زیرتیترها(subheadings) میتوانند برای بازدیدکنندگان بسیار حیاتی باشد تا تصمیم بگیرند آیا میخواهند در سایت شما بمانند یا خیر.
۱.۳. تعیین عبارت کلیدی اصلی(محوری)
یک قاعده مهم این است که نباید از یک عبارت کلیدی اصلی در بیش از یک صفحه استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است در نهایت با خودتان رقابت کنید. اکثر اوقات، شما نمیخواهید برای چندین صفحه با یک عبارت کلیدی یکسان رتبه بگیرید زیرا به این معناست که خودتان را به عنوان رقیب خود معرفی میکنید.
همچنین حیاتی است که عبارت کلیدی اصلی را در عناصر مهم پست خود مانند عنوان سئو، مقدمه، زیرتیترها و توضیحات متا استفاده کنید. همه این عناصر نشاندهنده موضوع پست شما هستند. از آنجا که عبارت کلیدی اصلی شما، در واقع موضوع اصلی صفحه شماست، پس نتیجه منطقی آن است که باید مطمئن شوید این موضوع در تمام این عناصر منعکس شدهاست.
منطق مشابهی برای متن کلی شما نیز صدق میکند: شما باید مطمئن شوید که از موضوع اصلی منحرف نشدهاید. اگر در موضوع بمانید، باید به طور طبیعی چندین بار از عبارت کلیدی خود در متن استفاده کنید. اما از پر کردن نوشته خود با استفاده مکرر از عبارت کلیدی خودداری کنید. اگر در استفاده از عبارت کلیدی خود در متن به اندازه کافی دچار مشکل هستید، ممکن است نشانهای باشد که باید رویکرد متفاوتی نسبت به موضوع فعلی خود اتخاذ کنید.
برای جلوگیری از تکرار، میتوانید از مترادفها و عبارات کلیدی مرتبط استفاده کنید. مترادفها به معنای یکسان یا تقریباً یکسان با عبارت کلیدی شما هستند. مثالی از این مورد واژههای film و movie است. موتورهای جستجو تشخیص میدهند که آنها معنای یکسانی دارند که میتوانید آن را با نگاه کردن به نتایج جستجو نیز بررسی کنید: اگر عبارت movie را جستجو کنید، film نیز در نتایج نمایش داده میشود و بالعکس.
همچنین میتوانید از عبارات کلیدی مرتبط برای بهینهسازی یک صفحه برای اصطلاحات مشابه و مرتبط استفاده کنید. میتوانید از اینها برای ارائه زمینهای برای عبارت کلیدی خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر عبارت کلیدی شما [سوپ کدو] باشد، عبارت کلیدی مرتبط شما ممکن است [شام منتخب شبهای زمستانی] باشد. این عبارت دوم، گستردهتر است و اطلاعات اضافی درباره موضوع شما ارائه میدهد. همچنین میتوانید با ایجاد لینک به صفحات مشابه در صفحه مقاله، انسجام ایجاد کنید.
۲.۳. بهینهسازی پیوندهای یکتا
در اکثر موارد، احتمالا باید لینک(نشانی URL) پست شما حاوی عبارت کلیدی اصلی باشد تا مشخص شود صفحه درباره چیست. همیشه سعی کنید لینکهای خود را کوتاه، توصیفی و تمیز نگه دارید. کلمات غیرضروری به آن اضافه نکنید!
قبل از انتشار پستها یا صفحات جدید، باید از لینک خود کلمات ربط را حذف کنید. این کلمات مانند «یک»، «یا»، «و» و «آن» هستند. این کار لینکهای شما را خواناتر و قابل استفادهتر میکند. همچنین لینک دادن به این صفحات آسانتر میشود،اما باید با دقت انجام شود. از این روش برای پست با عنوانهای بسیار طولانی، بیشتر استفاده میگردد.
توصیه میکنیم هنگام تغییر لینک پستهایی که قبلاً منتشر کردهاید، دقت کنید. اگر افراد قبلا به صفحات شما لینک دادهاند، تغییر نشانیها میتواند مشکلساز شود. اگرچه وردپرس گاهی اوقات کاربران را به مکان جدید هدایت میکند ، تغییر نشانیها میتواند بر عملکرد تاثیر بگذارد. شما برای مدیریت این کار میتوانید از افزونه های سئو نیز کمک بگیرید.
۳.۳. بهینهسازی عنوان صفحه
عنوان هر صفحه – محتوای تگ <title> در HTML – میتواند یکی از مهمترین عوامل برای کسب رتبه خوب در نتایج جستجو باشد. نه تنها عنوان واقعی زبانه یا پنجره مرورگر است، بلکه اولین خطی است که مردم در نتایج جستجو میبینند. این عنوان توضیح میدهد که صفحه شما در مورد چیست و مانند یک آگهی که کاربران را تشویق به کلیک کند، عمل میکند.
در بسیاری از وبسایتها، ساختار پیشفرض برای پستها و صفحات لزوماً بهینهترین رویکرد برای سئو نیست. عنوانی مانند “وبلاگ من » آشپزی » دستور تهیه پاستای قارچ” جذابیتی مانند “دستور تهیه پاستای قارچ لذیذ 20 دقیقهای من | وبلاگ من” ندارد.
شما باید در مورد ساختار عناوین و محتوای عنوان در هر صفحه فکر کنید. معمولاً ارزش دارد در نظر داشته باشید که:
- موتورهای جستجو ممکن است وزن بیشتری به کلمات ابتدایی بدهند، بنابراین قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای عنوان ممکن است باعث شود به احتمال بیشتری رتبه خوبی کسب کنید.
- افرادی که صفحات نتایج را میبینند، ابتدا کلمات اولیه را میبینند. اگر کلمات کلیدی شما در ابتدای لیست شما باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که روی صفحه شما کلیک شود.
در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو میتوانند چیزهایی مانند عناوین سئو و توضیحات متا را اگر فکر کنند میتوانند محتوای شما را بهتر توصیف کنند، تغییر دهند.
۴.۳. استفاده درست از هدینگها(headings)
هدینگها برای ساختاردهی به محتوا و کمک به خوانندگان برای پردازش اطلاعات به صورت قطعات کوچک عالی هستند. همچنین میتوانند به توصیف چیدمان و تمرکز صفحه، به موتورهای جستجو کمک کنند.
وردپرس هدینگهایی را که در محتوای خود قرار میدهید به برچسبهای HTML مربوطه (<h1>، <h2>، <h3> و غیره) تبدیل میکند. این باعث میشود که اهمیت داشته باشد از چه نوع عنوانبندیهایی و به چه ترتیبی استفاده میکنید.
اگرچه اکثر قالبهای وردپرس مبانی را درست انجام میدهند، ارزش دارد مطمئن شوید که قالب شما عنوان پست را در برچسب <h1> قرار میدهد و شما در هیچ جای دیگری از صفحه یا محتوای پست از برچسبهای <h1> استفاده نمیکنید. محتوای پست شما باید به طور طبیعی “جریان” داشته باشد. به عنوان مثال، عنوانبندیهای بزرگ و مهم باید از برچسبهای <h2> استفاده کنند، زیربخشها باید از برچسبهای <h3> و سپس بخشهای بزرگ و مهم جدید بعدی باید از برچسبهای <h2> استفاده کنند.
۵.۳. بهینهسازی توضیحات متا(meta description)
موتورهای جستجو از توضیحات متا برای توصیف صفحه شما در نتایج جستجو استفاده میکنند.متا معمولاً در زیر عنوان صفحه در نتایج جستوجو قرار میگیرد. سفارشیسازی و نوشتن توضیحات توصیفی متا میتواند کاربران را تشویق کند حتی اگر لزوما در رتبه بالا نیستید، روی نتایج شما در موتور جستجو کلیک کنند. این مانند یک آگهی تبلیغاتی و در واقع فرصت شما برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین است.
نوشتن توضیحات جذاب و اطلاعاتی از محتوای صفحه برای هر صفحه در سایت شما، بهترین روش است و به شما امکان میدهد تا بازدیدهای بیشتری جذب کنید. اگرچه ممکن است نوشتن توضیحات برای هر صفحه و پست کار زیادی به نظر برسد، اما ارزش تلاش را دارد.
اگر توضیحات متا ارائه ندهید، موتور جستجو به طور کلی سعی میکند عبارت جستجو شده را در صفحه شما پیدا کند و به طور خودکار رشتهای اطراف آن را انتخاب کند – و عبارت جستجو شده را با قلم ضخیم در صفحه نتایج مشخص میکند. در برخی موارد، گوگل توضیحات متا را برای شما تولید میکند.
گزیدههای تولید شده خودکار (چه توسط افزونهها چه توسط موتورهای جستجو) به ندرت به اندازه نسخههای نوشته شده دستی توصیفی یا جذاب هستند. ما توصیه میکنیم از فیلد توضیحات متا در افزونههای سئو مانند یوست یا رنک مث برای نوشتن توضیحات متا استفاده کنید. مطمئن شوید که خواننده را برای کلیک کردن ترغیب میکند و حداقل یک بار عبارت کلیدی محوری پست یا صفحه خود را در بر میگیرد.
۶.۳. بهینهسازی تصاویر و رسانهها
بخشی از سئو وردپرس که اغلب نادیده گرفته میشود، مدیریت تصاویر، ویدیوها و محتوای رسانهای شماست. برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو بتوانند تصاویر شما را درک کنند، باید در مورد نامگذاری و فرمت فایلهای خود فکر کنید. مطمئن شوید که فرمت درست را انتخاب کردهاید و هر تصویری را بهینهسازی کنید. همچنین سعی کنید از فرمتهای تصویری نسل بعد مانند WebP استفاده کنید که وردپرس شروع به پشتیبانی از آن کرده است. نوشتن توضیحات متنی توصیفی و قابل دسترس به درک تصاویر شما کمک میکند و میتواند بهطور چشمگیری عملکرد شما را بهبود بخشد. به عنوان مزیت اضافه، به خوانندگانی که به فناوریهای کمکی مانند صفحه خوانها نیاز دارند نیز کمک میکنید.
۴. حفظ کیفیت محتوا
۱.۴. بروز نگه داشتن محتوا
از آنجا که گوگل تلاش میکند به کاربران خود جدیدترین و به روزترین اطلاعات را نشان دهد، باید محتوای خود را رصد کرده و به طور مرتب بازبینی کنید زیرا نمیخواهید اطلاعات قدیمی، تکراری یا نادرست را به بازدیدکنندگان وبسایت خود نشان دهید.توصیه میکنیم بر دو حوزه خاص برای نگهداری محتوا تمرکز کنید:
- بهروزرسانی محتوای اصلی
- جلوگیری از کنیبالیزه شدن کلمات کلیدی(Keyword cannibalization)
نکته:کیورد کنیبالیزیشن که به آن همنوع خواری نیز گفته میشود زمانی اتفاق میافتند که دو یا چند مقاله از سایت شما برای یک عبارت کلیدی(یا مترادف یک عبارت کلیدی) بهینه شده باشند.در نتیجه، مقالات شما برای کسب موقعیت بالا در موتورهای جستجو با یکدیگر رقابت میکنند.
۲.۴. به روزرسانی محتوای بنیادی یا محتوای سنگ بنا (Cornerstone Content)
این صفحات از ارزشمندترین صفحات سایت شما هستند و از صفحات دیگر سایت شما مهمتر هستند.
در کوتاه مدت، این پستها یا صفحات:
- حاوی اطلاعات ضروری برای مخاطب شما هستند.
- کامل، به روز و خوب نوشته شدهاند.
- نشاندهنده اعتبار هستند.
- بیشترین لینکها را از پستهای مرتبط در داخل سایت شما دریافت میکنند.
- نسبت به سایر مقالات شما در مورد همان موضوع، رتبه بالاتری دارند.
- بیشترین ترافیک طبیعی را به سایت شما هدایت میکنند.
همیشه هنگام شک داشتن در مورد اینکه از کجا شروع به بهروزرسانی محتوای سایت خود کنید، متحواهای بنیادی خود را اولویت دهید. کسب و کار شما به آنها وابسته است و نباید هرگز قدیمی شوند.
۵. اجتناب از محتوای تکراری اتفاقی
۱.۵. محتوای تکراری چیست؟
مشکلات محتوای تکراری هنگامی پیش میآید که موتورهای جستجو با URLهای متعددی با محتوای یکسان یا بسیار مشابه روبرو میشوند. در نتیجه، موتورهای جستجو نمیدانند کدام URLها را رتبه بالاتری دهند که منجر به کاهش رتبه میشود.
در بخش قبلی، ما در مورد کنیبالیزه شدن کلمات کلیدی ناشی از نوشتن بیش از حد در مورد یک موضوع صحبت کردیم. اما اکثر اوقات، ریشه محتوای تکراری فنی است و میتواند بدون اینکه متوجه شوید رخ دهد. به عنوان مثال، برخی از سیستمهای مدیریت محتوا شناسهها یا پارامترهایی برای پیگیری URLها اضافه میکنند. یا اینکه ممکن است نسخههای www و غیر www یک صفحه خاص را فهرست کرده باشید. در نتیجه، URLهای متعددی با محتوای یکسان خواهید داشت.
علاوه بر دلایل فنی، مقالات شما ممکن است توسط طرفهای دیگر استخراج یا کپی شوند. بنابراین، دلایل متعددی برای محتوای تکراری وجود دارد.اگر میخواهید متوجه شوید آیا سایت شما محتوای تکراری دارد یا خیر، میتوانید از این ابزارهای تشخیص محتوای تکراری برای بررسی سایت خود استفاده کنید.
۲.۵. راه حل های محتوای تکراری
روش حل مشکل محتوای تکراری بستگی به علت مشکل دارد.
- هر جا امکان دارد، از ایجاد محتوای تکراری اجتناب کنید. اگر سیستم شما شناسه در URL ایجاد میکند، سعی کنید آن را غیرفعال کنید.در صورتی که امکان غیرفعال کردن آن را ندارید،آن URLها را با 301 به نسخه اصلی تغییرمسیر دهید.
- اگر در شرایط خاص نیاز دارید یک مقاله تکراری را نگه دارید،مطمئن شوید که یک لینک کانونیکال به نسخه اصلی را در بخش <head> مقاله تکراری اضافه کردهاید. این به موتورهای جستجو نشان میدهد که نسخه اصلی مقاله کدام است.
۶. پشتیبانی از مخاطبان بینالمللی (سایتهای چند زبانه)
برای بهینهسازی سایت برای مخاطبان چندین کشور یا منطقه زبانی، باید محتوا و تنظیمات فنی خود را بهینهسازی کنید. اجازه دهید ابتدا به جنبههای محتوایی سئو بینالمللی بپردازیم.
انجام تحقیقات کلمه کلیدی هدفمند و نوشتن محتوای تازه برای هر مخاطب بسیار حیاتی است. به عنوان مثال لباسها را در نظر بگیرید. یک جلیقه آمریکایی لباسی کاملاً متفاوت از یک جلیقه بریتانیایی، هلندی، فرانسوی یا اسپانیایی است. توصیه نمیکنیم از ترجمههای خودکار استفاده کنید. زمان و منابع لازم را صرف تحقیق و ترجمه درست برای بهینهسازی کلمات کلیدی و متن خود کنید.
جنبه مهم دیگر سئو بینالمللی انتخاب ساختار دامنه مناسب است. به طور کلی، دامنه سطح بالای ملی متفاوت (ccTLD مثل inno-web.ir) برای هر نسخه فقط برای شرکتهای بزرگ با بودجههای عظیم گزینه خوبی است. در اکثر موارد، زیردایرکتوریها (مثل www.inno-web.com/fa) راه حل مناسب هستند.
موتورهای جستجو میخواهند نسخه درست زبان سایت شما را به هر بازدیدکنندهای، هر کشوری که باشد، نمایش دهند. برای کمک به آنها باید از hreflang استفاده کنید. hreflang کدی است که به موتورهای جستجو میگوید چه نسخههای زبانی از یک صفحه در دسترس است و به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری کمک میکند.
۷. افزودن اسکیما(دادههای ساختاریافته)
اسکیماها مانند یک واژهنامه برای موتورهای جستجو هستند. با توصیف محتوای خود به صورت کد، میتوانید بلافاصله آن قطعه محتوای خاص را روشن کنید. علاوه بر این، میتوانید به موتورهای جستجو بگویید چه کسی آن را نوشته، چه کسی منتشر کرده و چه زمانی در کدام سایت. همچنین اگر این مقاله حاوی محتوای دستور غذا، پرسش و پاسخ یا راهنما باشد، میتوانید موتورهای جستجو را از این موضوع مطلع کنید. به این ترتیب، موتورهای جستجو درک بهتری از سایت شما به دست میآورند. آنها میتوانند از این اطلاعات برای کمک به سایت شما جهت دریافت نتایج غنی استفاده کنند.
اسکیما برای سئو وردپرس حیاتی است. یکی از بهترین افزونههایی که میتوانید برای پیادهسازی اسکیما در وردپرس از آن استفاده کنید افزونه اسکیما پرو(Schema Pro) است.
ساختار سایت خود را بهینهسازی کنید
یک ساختار قوی برای وبسایت شما به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکند تا به راحتی در وبسایتتان جابجا شوند. علاوه بر این، این ساختار به وضوح نشان میدهد کدام صفحات وبسایت شما بیشترین اهمیت را دارند.
۱. سازماندهی سایت
سازماندهی سایت به شما کمک میکند مسیری از صفحه اصلی تا پستها و صفحاتتان ایجاد کنید. افزودن دستهبندیها و زیردستهبندیها به سایت شما نظم میبخشد. در حالت ایدهآل، سایت شما باید به این صورت سازماندهی شود:
همیشه باید اطمینان حاصل کنید که صفحه اصلی وبسایتتان برای مسیریابی آسان است.ایجاد یک منوی واضح و بردکرامب (breadcrumbs) به کاربران کمک میکند تا به راحتی در وبسایت شما حرکت کنند.
۲. مرتبط کردن محتواهای خود از طریق لینک سازی داخلی
علاوه بر سازماندهی وبسایتتان، شما نیاز دارید تا محتوایتان را در متنهای خود لینک دهید. لینک سازی داخلی داخلی یکی از مهمترین جنبههای بهینهسازی وردپرس برای موتورهای جستجو است.
پیوندهای داخلی متنی یک شبکه از صفحات را ایجاد میکنند و کاربرانتان را به محتوای مرتبط هدایت میکنند.برای موتورهای جستجو، این پیوندها برای فهم اینکه صفحات چگونه با یکدیگر مرتبط هستند، مطلب مهمی ارائه میدهند. تعداد لینکها به یک صفحه، اهمیت آن صفحه را منعکس میکند. علاوه بر این، همیشه از انکرتکست (Anchor Text) دقیقی استفاده کنید که صفحه لینکشده را به درستی توصیف کنند.
۳. مدیریت دستهبندی ها و تگها در وردپرس
وردپرس دو روش پیشفرض برای ساختاردهی به محتوا دارد: دستهبندیها و تگها(برچسبها). دستهبندیها سلسله مراتب به محتوای شما اضافه میکنند و موضوعات را به صورت گسترده گروهبندی میکنند. در یک وبسایت در مورد آشپزی، پاستا میتواند یک دستهبندی باشد. برچسبها غیر سلسلهمراتبی هستند و میتوان از آنها برای توصیف جزئیات بیشتر پست استفاده کرد. به عنوان مثال، تم مهمانی شام میتواند یک برچسب باشد.
هنگام تنظیم ساختار سایت، چند دستهبندی اصلی انتخاب کنید. اضافه کردن آنها به منو میتواند ایده خوبی باشد، به ویژه اگر فقط یک وبلاگ دارید. اگر وبلاگ و چندین محصول داشته باشید، تنظیمات متفاوت ممکن است منطقیتر باشد. مطمئن شوید دستهبندیهای شما تقریباً هماندازه هستند. اگر دستهبندیهای شما بیش از حد بزرگ شدند، زیردستهبندی ایجاد کنید.
برچسبها برای کاوش موضوعات توسط کاربران مفید هستند، اما اغلب به شیوه نادرستی به کار گرفته میشوند. مهم است که از برچسبهای زیاد استفاده نکنید و آنها را بیش از یک یا دو بار به کار نبرید. به یاد داشته باشید، میخواهید محتوای خود را گروهبندی کنید، نه تنها توصیف کنید.
اگر میخواهید محتوای خود را به شیوهای متفاوت ساختاردهی کنید، وردپرس امکان ایجاد طبقهبندیهای سفارشی را نیز فراهم میکند. همیشه با دقت در نظر بگیرید که آیا طبقهبندی سفارشی شما محتوا را به شیوهای گروهبندی میکند که منطقی باشد و به بازدیدکنندگان شما کمک کند.
۴. مدیریت صفحات بایگانی
اگر از دستهبندیها و برچسبها استفاده میکنید، به طور خودکار صفحات بایگانی ایجاد میکنید. این صفحات شامل لیستی از پستها و صفحات در یک دستهبندی یا برچسب خاص هستند. علاوه بر دستهبندیها و برچسبها، صفحات بایگانی بر اساس تاریخ و بایگانی نویسندگان وجود دارد. این صفحات بایگانی نیاز به مدیریت دارند زیرا در غیر این صورت مشکلات سئو ایجاد میکنند.
ابتدا، میخواهید جلوی فهرست شدن صفحات بایگانی که برای سایت شما معنا ندارند را بگیرید. میتوانید از افزونه یوست برای این کار استفاده کنید. اگر وبلاگ شما وبلاگ تکنویسنده است یا نیازی به بایگانی نویسندگان ندارید، از افزونه یوست برای غیرفعال کردن بایگانی نویسندگان استفاده کنید. همچنین اگر فکر میکنید نیازی به بایگانی بر اساس تاریخ ندارید، آن را غیرفعال کنید. حتی اگر در قالب خود از این بایگانیها استفاده نمیکنید، احتمال دارد کسی به آنها لینک دهد و در نتیجه سئو وردپرس شما را خراب کند.
۵. صفحهبندی(پجینیشن)
اگر پستهای زیادی در سایت وردپرس خود دارید، شاید بخواهید در مورد نحوه نمایش و عملکرد پجینیشن خود فکر کنید. در غیر این صورت، بهترین محتوای شما در اعماق سایت شما «دفن» میشود و کاربران و موتورهای جستجو ممکن است در یافتن آنها مشکل داشته باشند. باید در مورد سفارشیسازی نحوه نمایش و عملکرد صفحهبندی برای مفیدتر شدن برای کاربران و موتورهای جستجو نیز فکر کنید.
۶. پیکربندی بردکرامب ها(Breadcrumbs)
اگر بر روی سئو وردپرس تمرکز کرده باشید احتمالاً میخواهید بردکرامب (Breadcrumbs) را به مقالات و صفحات خود اضافه کنید. بردکرامب لینکهایی هستند که معمولاً بالای عنوان مقالات قرار میگیرند و مانند “خانه > وردپرس > سئو در وردپرس” به نظر میآیند. بردکرامب برای دو مورد خوب هستند:
- به کاربران اجازه میدهند به راحتی در وبسایت شما ناوبری(مسیریابی) کنند.
- به موتورهای جستجو امکان میدهند تا ساختار وبسایت شما را به صورت آسانتر تشخیص دهند.
بردکرامب ها باید به صفحه اصلی و دسته بندی مرتبط بازگردانند. اگر ارسال در چندین دسته مختلف باشد، باید یکی از آنها را انتخاب کند.
۷. مدیریت نقشه سایت در وردپرس
نقشه سایت یا سایتمپ (Site Map) یک نمودار یا لیست است که تمام صفحات و منابع مختلف یک وبسایت را به صورت منظم و ساختارمند نشان میدهد. این نقشه به موتورهای جستجو، توسعهدهندگان و کاربران کمک میکند تا به سرعت به محتواهای مورد نظر دسترسی پیدا کنند و سایت را برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنند.
سایتمپها به دو نوع تقسیم میشوند:
سایتمپ HTML
این نوع سایتمپ به صورت یک صفحه وب قابل دیدن توسط کاربران ایجاد میشود و در وبسایت به صورت یک لینک قرار میگیرد. این نقشه به کاربران کمک میکند تا به راحتی به صفحات مختلف سایت دسترسی پیدا کنند و معمولاً دارای لینکهای مستقیم به صفحات اصلی سایت است.
سایتمپ XML
این نوع سایتمپ برای موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ ایجاد میشود. این فایل XML به موتورهای جستجو اطلاعاتی در مورد ساختار سایت و صفحات آن ارائه میدهد. موتورهای جستجو از این نقشه برای شناسایی و ایندکس کردن صفحات وبسایت استفاده میکنند.
سایتمپها به توسعهدهندگان و مدیران وبسایت کمک میکنند تا سایت خود را بهبود ببخشند و به سادگی به محتواهای مختلف دسترسی پیدا کنند. همچنین، این نقشهها موتورهای جستجو را در فهم بهتر ساختار سایت و ایندکس کردن صفحات کمک میکنند، که میتواند تأثیر مهمی بر رتبهبندی و نمایش سایت در نتایج جستجو داشته باشد.
در وردپرس برای ساخت نقشه سایت خود میتوانید از افزونه های سئو مانند یوست،رنک مث و… استفاده کنید.
سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهید
کند بودن سایت شما باعث ناراضیاتی کاربران شما میگردد.احتمال کمی وجود دارد که کاربران ناراضی مجدد به سایت شما مراجعه کرده و یا محتوای شما را به اشتراک گذاشته و یا به آن لینک دهند. در کوتاه مدت، سرعت بخش مهمی از سئو وردپرس است و بخش بزرگی از تجربه کلی کاربر محسوب میشود. این به معنای آن است که اندازهگیری و مدیریت عملکرد ( به ویژه برای کاربران موبایل یا اتصالات کندتر) بسیار مهم است!
با آپدیت الگوریتم تجربه صفحه (Page Experience) گوگل، سرعت صفحه و تجربه کاربر در مرکز توجه قرار گرفتهاند.
امنیت سایت وردپرسی خود را بالا ببرید
وردپرس پرکاربردترین پلتفرم برای مدیریت وبسایت در جهان است. هنگام اجرای وبسایت وردپرس، امنیت پایه توسط CMS مدیریت میشود، اما کارهایی وجود دارد که خودتان میتوانید انجام دهید تا وبسایت خود را امنتر کنید.
این کار از ورود به سیستم شروع میشود. نام کاربری پیشفرض در وردپرس admin است، پس ابتدا آن را تغییر دهید. در غیر این صورت، اولین حدس یک هکر برای نام کاربری شما خیلی آسان است. همین موضوع در مورد رمز عبور نیز صدق میکند. رمزهایی مانند 123456 و welcome01 کافی نیستند. از رمز عبورهای با تعداد کاراکتر بالا انتخاب نمایید. وردپرس همچنین چندین افزونه برای تایید هویت دو مرحلهای دارد، بنابراین افزودن آن به وبسایت شما نیز آسان است. لطفاً این کار را انجام دهید.
۱. ایجاد بکآپ(پشتیبانگیری) منظم
اگر سایت شما هک شد یا مشکل دیگری پیش آمد (مثلاً هنگام بهروزرسانی یک افزونه یا قالب) باید آن تغییر را در یک لحظه لغو کنید. بکآپهای منظم به شما این امکان را میدهند تا در هر لحظه امکان بازیابی آخرین نسخه قبل از بروز مشکل را داشته باشید. در وردپرس افزونه های زیادی برای بکاپ وجود دارد. پیشنهاد ما به شما استفاده از افزونه آپدرفت میباشد.
۲. بهبود تنظیمات سایت
بهبود تنظیمات با انتخاب شرکت میزبانی مناسب برای وبسایت وردپرس شروع میشود. این فقط شروع کار است، زیرا هر میزبانی تلاش میکند به شما کمک کند، اما هنوز مسئولیت بهبود تنظیمات بر عهده شماست. همچنین ابزارهایی مانند Cloudflare برای هر شرکت/سایتی دوست خوبی هستند.
اولین قدم آسان محدود کردن تلاشهای ورود است. با محدود کردن تعداد دفعاتی که افراد میتوانند تلاش کنند به وبسایت شما وارد شوند (مثلاً بستن فرم ورود پس از پنج بار ورود ناموفق) شما خود را در برابر حملات سعی و خطا و سایر اعمال خرابکارانه هدفمند به آن فرم تقویت میکنید.
کار بعدی که باید انجام دهید اطمینان از بهروز بودن نسخه وردپرس شما، افزونهها و قالبها است. بهروزرسانیها ممکن است مشکلات امنیتی را نیز برطرف کنند. مطمئن شوید که به دنبال بهروزرسانیها هستید و نسخه وردپرس خود را به طور مرتب بهروز نگه میدارید.
نکته حیاتی دیگر این است که هر زمان کاربر یا نویسنده جدیدی به وردپرس اضافه میکنید، با امنیت سروکار دارید. به اعطای مجوزها فقط به کسانی که نیاز دارند، هنگام نیاز و فقط برای مدت زمان لازم بسنده کنید. (نیازی نیست به یک وبلاگنویس مهمان دسترسی ادمین به وبسایت خود بدهید، درست است؟)
۳. استفاده از سیستم نظارت و ثبت وقایع
امنیت یک فرایند مداوم است. باید چشمانی باز بر هر گونه نفوذی داشته باشید و وبسایت خود را تا حد امکان امن نگه دارید. در صورتی که امنیت برای سایت شما بسیار اهمیت دارد و مشکل بودجه ندارید میتوانید امنیت وردپرس خود را یک شرکت بسپارید. در صورت هک شدن، آنها این مشکل را هرچه سریعتر برطرف میکنند. میتوانید. برخی از افزونهها مانند WordFence، iThemes یا Sucuri میتوانند با نظارت بر فایلهای سرورتان، در امنسازی سایت وردپرس کمک کنند.
همچنین پیگیری همه اتفاقات در وبسایتهای خود، مانند تغییرات فایل و کاربران واردشده میتواند مفید باشد. چندین افزونه و ابزار مانند WP Security Audit Log وجود دارند. پیگیری این موارد اطمینان میدهد که میتوانید ناهنجاریهای نصب خود را پیدا کنید و روی آنها اقدام کنید یا در صورت بروز مشکل امنیتی، یافتن اینکه چه زمانی اتفاق افتاده است.
به بازدیدکنندگان موبایلی خود اهمیت ویژه ای دهید
فقط یک نگاه به اطراف بیندازید، و متوجه خواهید شد که دستگاههای موبایل ما به طور فزایندهای به روش پیشفرض برای مرور وب تبدیل شدهاند، حتی وقتی روی مبل در خانه دراز کشیدهایم. نسخه موبایل و دسکتاپ سایت خود را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید. شما به عنوان صاحب سایت باید متناسب با بازدیدکنندگان خود عمل کنید.
چند سال پیش، سهم بازار موبایل از سهم بازار دسکتاپ پیشی گرفت. اگر فقط بهینهسازی برای بازدیدکنندگان دسکتاپ انجام دهید، برای اکثر بازدیدکنندگان خود بهینهسازی انجام ندادهاید. البته بسته به بخش خاصی از جهان که هدف قرار میدهید، این اعداد ممکن است متفاوت باشد. گوگل آنالیتیکس میتواند اعداد دقیق برای سایت شما را ارائه دهد.اما به طور کلی میتوان با قطعیت گفت زمان سئو موبایل فرا رسیده است.
۱. اطمینان حاصل کردن از سازگار بودن قالب شما با نسخه موبایل
پس از اطمینان از سرعت سایت، مطمئن شوید که وبسایت یا قالب شما سازگار با موبایل است. سازگار کردن وبسایت با موبایل از اطمینان از اینکه لینکها خیلی نزدیک هم نیستند و دکمهها قابل کلیک آسان هستند، شروع میشود. فونت شما باید یکنواخت باشد و خیلی کوچک نباشد و تصاویرتان چه از نظر اندازه فایل و چه ابعاد نباید خیلی بزرگ باشند.
۱.۱. استفاده از طراحی واکنشگرا(Responsive)
وبسایت شما با اندازه صفحهای که بازدیدکننده استفاده میکند تطبیق مییابد. باید محدودههای خاصی از عرض صفحه را مدیریت کرده و برای آنها برنامهریزی کنید. اکثر قالبهای وردپرس اکنون واکنشگرا هستند. بسته به بخشی از دنیا که هدف قرار میدهید و سرعت اینترنت موبایل آنها، شاید بخواهید چند چیز را تغییر دهید. در مورد نحوه استفاده از تصاویر در سایت خود فکر کنید. آیا از هر گونه بهبود متن یا تغییرات فونتی استفاده میکنید که ممکن است عملکرد عالی وبسایت موبایل را مختل کند؟ طراحی پاسخگو به شما کمک میکند وبسایتی متمرکزتر بسازید. اگر قالب آماده ایی خریداری میکنید حتما قبل از خرید واکنشگرا بودن نسخه موبایل را چک کنید.
۲.۱. اولویت دادن به پارامترهای با ارزش برای کاربران موبایل
یک قدم به عقب بردارید و به وبسایت خود نگاه کنید: کاربران شما میخواهند در اینجا چه کاری انجام دهند؟ چهار تا شش وظیفه اصلی کاربر خود را در وبسایت تعریف کرده و روی آنها تمرکز کنید. شاید حتی مهمترین وظیفه را با یک دکمه بزرگ فراخوانی به عمل مشخص کنید.
مثالی در اینجا میزنیم: اگر کسب و کار محلی دارید، دو وظیفه اصلی ممکن است تماس با شما یا پیدا کردن مسیر به کسب و کار شما باشد. به این معنی است که میتوانید اینها را به عنوان یک منوی موبایلی منحصربفرد اضافه کنید. روی وظایف اصلی بازدیدکنندگان خود تمرکز کنید و زندگی آنها را تا حد امکان آسان کنید. چگونه این وظایف برتر را پیدا کنید؟ از بازدیدکنندگانتان بپرسید! همچنین، گوگل آنالیتیکس را برای پربازدیدترین صفحات وبسایت موبایلی خود بررسی کنید.
عملکرد خود در سئو وردپرس را تجزیه و تحلیل و بهبود دهید
یک کمپین سئو خوب نه تنها بر اجرای تغییرات بلکه بر اندازهگیری تاثیر آن تغییرات، دیدن اینکه چه چیزی کار میکند و انجام بیشتر آن تکیه دارد. گوگل دو ابزار منحصربفرد برای تجزیه و تحلیل نتایج وبسایت و شناسایی فرصتهای جدیدی که میتوانید در آینده روی آنها تمرکز کنید، توسعه داده است.
اولین ابزار برای تجزیه و تحلیل نتایج، گوگل آنالیتیکس است. افزودن گوگل آنالیتیکس به وبسایت مطمئن میشود که همه دادههای کاربر در حساب شما ذخیره میشود. به عنوان مثال میتوانید بررسی کنید چند بار صفحات شما بازدید شدهاند، چند نفر از بازدیدکنندگان تبدیل شدهاند، چند نفر از بازدیدکنندگان بلافاصله پس از فرود بر روی صفحه خاصی وبسایت شما را ترک کردهاند و بسیاری موارد دیگر. درون گوگل آنالیتیکس میتوانید رفتار بازدیدکنندگان در وبسایت خود را ببینید.
ابزار دوم تجزیه و تحلیل میکند که وبسایت شما چگونه عمل میکند و کاربران چگونه شما را در موتور جستجو پیدا میکنند. این ابزار گوگل کنسول(Google Search Console) است. صادر کردن و مرتبسازی اطلاعات جستجو و انطباق با دادههای بازدید کنندگان، امکان شناسایی فرصتهایی را ایجاد میکند که شما میتوانید در آنها بر روی بهبود نرخ کلیک، محتوا ویا رتبهبندی تمرکز کنید.
البته ابزارهای باارزش دیگری نیز وجود دارند تا آگاهی بیشتری در مورد وبسایت خود به دست آورید و فرصتهای سئو را پیدا کنید. هر کسی ابزارهای موردعلاقه خود را دارد، بنابراین مهم است که با ابزارهای مختلف شروع به کار کنید تا متوجه شوید کدام ابزار آنچه را که بیشتر نیاز دارید، در اختیارتان قرار میدهد.
سایت وردپرسی خود را تبلیغ کنید
با سئو وردپرس، شما زمان و تلاش زیادی صرف محتوای سایت و اطمینان از این میکنید که خوانندگان میتوانند آن را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند. اما راههای دیگری نیز برای وادار کردن مردم به بازدید از سایت وردپرس و خواندن پستهای شما وجود دارد. اما چگونه میتوانید چنین مخاطبی کسب کرده و افزایش دهید؟ صرفاً نوشتن پستها و انتشار آنها کافی نیست: باید سایت خود را تبلیغ کنید!
۱. تشویق مشارکت
همیشه جذاب است که با خوانندگان خود تعامل داشته باشید، اما چگونه میتوانید آنها را درگیر کنید؟ منظورمان همه راههایی است که مردم میتوانند با پست شما تعامل داشته باشند. میتواند گذاشتن نظر، به اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی یا انجام کاری باشد.
اما چگونه میتوانید مردم را درگیر کنید؟ همیشه میتوانید از آنها بخواهید! به شیوهای جذاب بنویسید، سپس از خوانندگان برای نظرشان بپرسید. سپس به این نظرات پاسخ دهید تا گفتگو ادامه یابد و رابطهای با خوانندگان خود برقرار کنید.
مشارکت همچنین به سئو وردپرس کمک میکند و نشان میدهد که سایت شما زنده و فعال است.
۲. افزایش دامنه
رسانههای اجتماعی بهترین راه برای دسترسی و افزایش مخاطب وبلاگ شما است. باید در کانالهای رسانههای اجتماعی که مخاطبان (بالقوه) شما حضور دارند، فعال باشید. تلگرام،فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و توییتر نمونههایی از رسانههای اجتماعی محبوب هستند.
۳. ایجاد لیست ایمیلی
علاوه بر استفاده از رسانههای اجتماعی برای ترویج وبلاگ، سرمایهگذاری در یک خبرنامه اغلب ایده خوبی است. اجازه دهید مردم برای آن ثبت نام کنند و ایمیلهایی حاوی جدیدترین پستهای وبلاگ و سایر جزئیات جالب ارسال کنید.
مطمئن شوید که میدان اشتراک در زیر پستها و سایر مکانهای قابل رؤیت در وبسایت خود قرار دادهاید. مطمئن شوید خبرنامه شما سازگار با موبایل است. اما مهمتر از همه، مطمئن شوید خبرنامه شما واقعاً چیزی ویژه است!
۴. تقویت محتوا
تعداد پستهای وبلاگ منتشر شده روزانه عظیم است، بنابراین متمایز شدن بسیار دشوارتر شده است. احتمال دارد مقالات شما در دریای وسیع محتوا گم شوند. برای کمک به محتوای شما تا پتانسیل کامل خود را دست یابد، باید آن را تقویت کنید.
اگر محتوای شما اصیل و ساختارمند است، احتمالاً قادر هستید مخاطبان جدیدی را جذب کنید. بررسی کنید چگونه میتوانید مخاطبان جدیدی فراتر از دامنه طبیعی خود داشته باشید.
شاید تبلیغات در فیسبوک یا اینستاگرام راه خوبی برای دستیابی به مخاطبان جدید برای محتوای شما باشد؟ کانالهایی را که اکنون استفاده میکنید تجزیه و تحلیل کنید و تصمیم بگیرید کجا میتوانید بیشتر کار کنید تا مخاطب خود را گسترش دهید.
نتیجهگیری
این راهنما کارهای زیادی را در مورد سئو وردپرس برای سایت شما ارائه میدهد. از نکات فنی سئو تا نکات تبدیل، نکات محتوایی، نکات گفتگو و بسیاری موارد دیگر در بین آنها. البته یک واقعیت کمی تلخ وجود دارد: اگر میخواهید برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی رتبه بگیرید، باید اکثر موارد گفته شده را انجام دهید و محتوای عالی و جذاب ایجاد کنید.
شما با هر وبسایت و کسبوکار دیگری برای جلب توجه، بازدیدکنندگان و نتایج رقابت میکنید. این به معنای آن است که باید کار سخت و زیادی انجام دهید و سایت خود را از نظر سئو در وضعیت مناسب نگه دارید. آیا مدتی است که سئو را رها کردهاید؟ نگران نباشید میتوانید با اینووب تماس بگیرید و سئو سایت خود را به کارشناسان اینووب بسپارید.
منبع:yoast.com