گوگل یکی از بزرگترین و محبوبترین موتورهای جستجو در جهان است. موفقیت گوگل به خاطر الگوریتمهای هوشمند و پیچیدهای است که توسط این شرکت طراحی و توسعه داده شده است. این الگوریتم ها طی ده سال گذشته تغییرات بسیاری داشته اند.آنچه امروز سئوکاران برای موفقیت یک سایت انجام میدهند با گذشته بسیار متفاوت است.گذشته چراغ راه آینده خواهد بود پس اگر قصد فعالیت در حوزه سئو را دارید به شما توصیه میشود این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در این مقاله قصد داریم الگوریتمهای اصلی گوگل را از گذشته تا به امروز مرور کنیم.
الگوریتم پیچ رنک (1998)
وقتی گوگل در سال 1998 تاسیس شد، الگوریتم اصلی آن پیجرنک (PageRank) نام داشت. پیجرنک صفحات وب را بر اساس اهمیتشان رتبهبندی میکرد. پیجرنک به صفحاتی که تعداد لینکهای ورودی بیشتری دارند، امتیاز بالاتری میداد. این بدان معنا بود که صفحات محبوبتر و معتبرتر، رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل دریافت میکردند.پیجرنک همچنین الگوریتمی بود که به صورت خودکار بهروزرسانی میشد. یعنی هر بار که صفحه جدیدی اضافه میشد یا حذف میشد، پیجرنک صفحات مرتبط را دوباره محاسبه میکرد.
اگرچه پیجرنک نسبت به زمان خود الگوریتم پیشرفتهای بود، اما نقاط ضعفی هم داشت:
• صفحات جدید نمیتوانستند سریع رتبه بالایی کسب کنند.
• صفحات میتوانستند با دستکاری لینکها، رتبه خود را به صورت مصنوعی افزایش دهند.
• کیفیت محتوای صفحات در نظر گرفته نمیشد.
الگوریتم پاندا (2011)
قطعا بین الگوریتم پیج رنک و الگوریتم پاندا الگوریتم ها و آپدیتهای زیاده ارائه شده است اما ما با الگوریتم پاندا ادامه میدهیم زیرا اولین بروزرسانی مهم و بزرگ در عصر سئوی مدرن بوده است.بهروزرسانی پاندا گوگل سعی داشت با وبسایتهایی که صرفاً برای رتبهبندی در موتورهای جستجو ایجاد شده بودند، مقابله کند. این بهروزرسانی بیشتر بر عوامل درون صفحهای تمرکز داشت. به عبارت دیگر، تعیین میکرد که آیا یک وبسایت واقعاً اطلاعاتی در مورد اصطلاح جستجو شده توسط بازدیدکنندگان ارائه میدهد یا خیر.
دو نوع سایت به طور ویژه تحت تأثیر بهروزرسانی پاندا قرار گرفتند:
1. سایتهای وابسته (سایتهایی که عمدتاً برای لینک دادن به صفحات دیگر وجود دارند)
2. سایتهایی با محتوای بسیار کم
گوگل پس از انتشار اولیه الگوریتم پاندا، آن را به طور دورهای دوباره اجرا کرد و در سال 2016 آن را در الگوریتم اصلی خود گنجاند. بهروزرسانی پاندا به طور دائم بر روشهای انجام سئو تأثیر گذاشته است، زیرا صاحبان سایت دیگر نمیتوانند با ایجاد صفحات زیاد و از نظر محتوایی بی کیفیت، نتیجه بگیرند.
الگوریتم ونیز (2012)
بهروزرسانی الگوریتم ونیز گوگل یک بهروزرسانی قابل توجه بود، زیرا نشان داد که گوگل درک کرده است که جستجوگران گاهی به دنبال نتایجی هستند که به لحاظ مکانی به آنها نزدیک باشد. پس از ونیز، نتایج جستجوی گوگل بر اساس مکانی که شما تنظیم کرده اید یا آدرس IP شما، نمایش داده میگردد.
الگوریتم پنگوئن (2012)
بهروزرسانی پنگوئن گوگل به لینکهایی که وبسایتها از سایر سایتها دریافت میکردند، نگاه کرد. این بهروزرسانی لینکهای برگشتی به یک سایت را از نظر اصالت تجزیه و تحلیل کرد تا ببیند آیا آنها واقعی هستند یا برای فریب موتورهای جستجو خریداری شدهاند. در گذشته، بسیاری از افراد لینک خریداری میکردند تا به صورت میانبر رتبهبندی خود را افزایش دهند. بهروزرسانی پنگوئن گوگل سعی داشت از خرید، مبادله یا ایجاد مصنوعی لینکها جلوگیری کند. اگر گوگل لینکهای مصنوعی پیدا میکرد، به جای ارزش مثبت لینک که به سایت مربوطه اختصاص داده بود ارزش منفی برای آن سایت درنظر میگرفت.
بهروزرسانی پنگوئن چندین بار از زمان ظهور اولیه آن اجرا شد و گوگل آن را در سال 2016 به الگوریتم اصلی خود اضافه کرد.همانطور که میتوانید تصور کنید، این بهروزرسانی بیشتر به وبسایتهایی با لینکهای مصنوعی زیاد ضربه زد. آنها از نتایج جستجو ناپدید شدند، زیرا لینکهای کمکیفیت ناگهان تأثیر منفی به جای تأثیر مثبت بر رتبهبندی آنها گذاشتند. پنگوئن بهطور دائم ساخت لینک را تغییر داده است: دریافت لینکهای برگشتی کمتلاش و پرداختی دیگر کافی نیست. به جای آن باید روی ایجاد یک استراتژی موفق برای ساخت لینک کار کنید تا لینکهای مرتبط را از منابع ارزشمند دریافت نمایید.
الگوریتم دزد دریایی (2012)
این الگوریتم برای مقابله با محتوای دزدیشده در نتایج جستجو طراحی شده است. این الگوریتم از ترکیبی از عوامل از جمله شباهت متن، ساختار صفحه و منابع و…برای شناسایی محتوای کپی استفاده می کند. اگر گوگل تشخیص دهد که محتوایی کپی شده است، رتبه آن را در نتایج جستجو کاهش می دهد یا حتی آن را از نتایج حذف می کند.
الگوریتم دزد دریایی در سال 2012 معرفی شد و از آن زمان به طور مداوم به روزرسانی شده است تا بتواند محتوای کپی را به طور دقیق تر شناسایی کند. این الگوریتم به صاحبان محتوا کمک می کند تا از محتوای خود در برابر دزدی محافظت کنند و کاربران را به محتوای اصلی هدایت می کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار (2013)
الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل یا Hummingbird در سال 2013 معرفی شد. این بهروزرسانی با هدف بهبود توانایی گوگل در درک معنایی پرسشهای کاربران و ارائه پاسخهای بهتر انجام شد.
ویژگیهای اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار
- توجه بیشتر به بافت و معنای کلمات در جستجو به جای تکیه صرف بر کلمات کلیدی
- پردازش عمیقتر پرسشهای طبیعی کاربران
- درک معنایی عبارتهای جستجو شده
- توانایی ارائه پاسخهای مستقیم به جای ارائه تنها لیستی از نتایج جستجو
- بهبود نتایج جستجوی صوتی و جستجو روی دستگاههای موبایل
- کم اهمیت تر شدن بهینه سازی بیش از حد برای کلمات کلیدی خاص
بنابراین مرغ مگسخوار باعث شد جستجو در گوگل شبیه به گفتگوی طبیعی انسان و ماشین شود. این الگوریتم امروزه همچنان بخش مهمی از موتور جستجوی گوگل محسوب میشود.
الگوریتم کبوتر (2014)
الگوریتم کبوتر گوگل یک بهروزرسانی از الگوریتم جستجوی گوگل است که در سال 2014 منتشر شد. این بهروزرسانی بر سئو محلی تمرکز داشت و به بهبود نتایج جستجو برای کسبوکارهای محلی کمک کرد.قبل از الگوریتم کبوتر، نتایج جستجو محلی عمدتاً بر اساس عواملی مانند کلمات کلیدی و نام کسبوکار تمرکز داشتند. اما الگوریتم کبوتر عوامل دیگری را نیز در نظر گرفت، مانند:
• فاصله بین کسبوکار و کاربر
• کیفیت و مرتبط بودن محتوای وبسایت کسبوکار
• تعداد و کیفیت نظرات و توصیههای کاربران
این تغییرات باعث شد که نتایج جستجو محلی دقیقتر و مرتبطتر شوند. به عنوان مثال، اگر کاربری در شهر تهران عبارت «رستوران ایتالیایی» را جستجو کند، گوگل نتایجی را که نزدیکتر به موقعیت مکانی کاربر هستند و محتوای باکیفیتتری دارند، در اولویت قرار میدهد.
الگوریتم کبوتر همچنان در حال توسعه است و گوگل به طور مداوم در حال بهبود نحوه در نظر گرفتن عوامل محلی در رتبهبندی نتایج جستجو است. این امر به کسبوکارهای محلی کمک میکند تا در نتایج جستجو رقابتپذیرتر باشند.
الگوریتم موبایل گدون (2015)
صنعت سئو این بهروزرسانی گوگل را “رستاخیز موبایل” لقب دادند زیرا فکر میکردند کاملاً نتایج جستجو دگرگون خواهد کرد. الگوریتم موبایل گدون گوگل در سال 2015 معرفی شد و هدف آن ارتقای رتبه سایتهای سازگار با موبایل در نتایج جستجوی موبایل بود.
تا سال 2015 بیش از 50 درصد جستجوهای گوگل از طریق گوشیهای همراه انجام میشد.الگوریتم موبایل گدون به سایتهایی که برای دستگاههای موبایل بهینه شده بودند، امتیاز رتبهبندی بالاتری داد.ویژگیهایی مانند طراحی واکنشگرا، بارگذاری سریع، فونتهای خوانا و فرمهای سازگار با لمس در نظر گرفته شدند.علیرغم پیشبینیها، این الگوریتم تأثیر فوری زیادی بر رتبهبندیها نداشت اما نقش مهمی در تغییر به سمت موبایل ایفا کرد.امروزه سازگاری موبایل یک عامل کلیدی برای موفقیت سئو محسوب میشود.بنابراین الگوریتم موبایل گدون نقطه عطف مهمی در توجه گوگل به جستجو از طریق تلفنهای همراه بود.
الگوریتم رنک برین (2015)
رنک برین یک الگوریتم پیشرفته گوگل است که از یادگیری ماشینی برای پردازش جستجوها استفاده میکند. این الگوریتم میتواند در مورد کلماتی که نمیشناسد حدس بزند، کلماتی با معانی مشابه پیدا کند و سپس نتایج مرتبطی ارائه دهد. الگوریتم رنک برین جستجوهای گذشته را تجزیه و تحلیل کرد تا بهترین نتیجه را تعیین کند و خود را بهبود ببخشد. انتشار آن گام بزرگ دیگری برای گوگل بود تا معنای پشت جستجوها را بهتر تفسیر کند و بهترین نتایج مطابق را ارائه دهد. در مارس 2016، گوگل اعلام کرد رنک برین یکی از سه معیار مهم رتبهبندی آن است. بر خلاف سایر عوامل رتبهبندی، شما واقعاً نمیتوانید برای رنک برین به معنای سنتی بهینهسازی کنید، به جز نوشتن محتوای باکیفیت. با این حال، تأثیر آن بر صفحات نتایج انکارناپذیر است.
الگوریتم موش کور(2015)
در سپتامبر 2016 زمان بهروزرسانی محلی دیگری فرا رسید. بهروزرسانی الگوریتم موش کور گوگل چندین تغییر را در فیلتر رتبهبندی محلی گوگل اعمال کرد تا جستجوی محلی را بیشتر بهبود ببخشد. پس از موش کور، نتایج محلی متنوعتر شدند و بیشتر بستگی به مکان فیزیکی جستجوگر و عبارت جستجو داشتند. برخی کسب و کارها که در جستجوی ارگانیک عملکرد خوبی نداشتند، پس از این بهروزرسانی سادهتر میتوانستند به صورت محلی رتبه بندی شوند. این نشان داد که این بروزرسانی جستجوی محلی را مستقلتر از نتایج ارگانیک کرده است.
الگوریتم مدیک یا طبی (2018)
الگوریتم مدیک یک بهروزرسانی مهم در الگوریتم جستجوی گوگل بود که در سال 2018 اجرا شد. این بهروزرسانی بر رتبهبندی صفحات مرتبط با موضوعات پزشکی و بهداشت تأکید داشت و عناصری مانند تخصص محتوا، کیفیت محتوا، ارتباط با منابع معتبر، تجربه کاربری و ارزیابی تخصصی را در نظر میگرفت.در این الگوریتم به اهمیت بخشیدن به اطلاعات دقیق، تجربه و تخصص در محتواهای پزشکی و بهداشتی تأکید شده بود.
این بروزرسانی بزرگ تنها الگوریتمی بود که فقط یک حوزه تخصصی را مورد هدف قرار داده بود. دلیل آن نیز اهمیت حوزه سلامت و پزشکی است. این بهروزرسانی گسترده باعث ایجاد هیجان زیادی در میان وبسایتهای تحت تأثیر شد و منجر به جابهجاییهای زیادی در رتبهبندی آنها گردید.
الگوریتم برت (2019)
بهروزرسانی برت گوگل به عنوان بزرگترین تغییر 5 سال اخیر اعلام شد که بر ده درصد جستجوها تأثیر خواهد گذاشت.
برت(BERT) یک الگوریتم یادگیری ماشین است که مبتنی بر شبکه عصبی برای پردازش زبان طبیعی است. کلمه BERT مخفف عبارت زیر است:
Bidirectional Encoder Representations from Transformers
برت میتواند با نگاه کردن به کلمات قبل و بعد از یک کلمه، معنای کامل آن کلمه را درک کند. به عبارت دیگر، از معنا و روابط مجموعه کلمات در یک جمله به جای معنای یک کلمه به صورت مجزا استفاده میکند.