سئو محتوا چیست؟
سئو محتوا به معنای تولید محتوایی است که باعث میشود صفحات وب سایت شما در موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب کنند. سئو محتوا شامل همه چیز از نوشتن تا ساختاردهی محتوا در وب سایت شماست. سه عنصر اصلی که باید در نظر گرفته شود تا وب سایت شما به خوبی رتبهبندی شود عبارتند از: استراتژی کلمات کلیدی، ساختار سایت و نوشتن محتوا.
چرا بهینهسازی محتوا (SEO) اصولاً اهمیت دارد؟ چون موتورهای جستجو مانند گوگل وبسایت شما را میخوانند، بنابراین کلماتی که استفاده میکنید تعیین میکند که آیا وبسایت شما در صفحات نتایج آنها رتبهبندی میشود یا نه. البته وبسایت شما باید با طراحی مناسبی، رابط کاربری مناسب و تمام جزئیات فنی که باعث رتبهبندی وبسایت شما در گوگل میشود نیز پوشش دهد. اما بدون محتوای با کیفیت، وبسایت شما در موتورهای جستجوی اینترنتی هیچ شانسی ندارد.
برای آشنایی بیشتر با مفاهیم سئو میتوانید به مقاله قبلی اینووب، آشنایی با مفاهیم اولیه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو مراجعه کنید.
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی در واقع مراحلی است که برای ایجاد یک فهرست گسترده از کلمات کلیدی که میخواهید برای آنها رتبه بندی شوید، انجام میدهید. هر استراتژی محتوایی باید با تحقیق کلمات کلیدی آغاز شود، زیرا باید بدانید مخاطبان شما چه چیزی را جستجو میکنند اگر میخواهید ترافیک جذب کنید. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا اصطلاحاتی را که باید برای آنها رتبهبندی شوید، کشف کنید.
تحقیق کلمات کلیدی چهار مرحله دارد:
- نوشتن مأموریت کسب و کار خود؛
- تهیه فهرستی از تمام کلمات کلیدی که میخواهید برای آنها رتبه بگیرید؛
- بررسی هدف جستجو؛
- ایجاد صفحات فرود برای این کلمات کلیدی.
اگر تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید، باید دید کلی روشنی از اصطلاحاتی که مردم استفاده میکنند و اصطلاحاتی که میخواهید صفحات سایت شما برای آنها رتبه بگیرید، داشته باشید. این دید کلی به عنوان راهنمایی برای نوشتن محتوا در وب سایت شما خواهد بود.
چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو محتوا بسیار مهم است؟
تحقیق کلمات کلیدی مناسب، روشن میکند که مخاطبان شما از چه اصطلاحات جستجویی استفاده میکنند. این بسیار حیاتی است. در سئو، ما به طور مرتب با مشتریانی مواجه میشویم که هنگام صحبت در مورد محصولات خود از کلمات خاصی استفاده میکنند، در حالی که مشتریان آنها از کلمات کاملاً متفاوتی استفاده میکنند. نوشتن و بهینهسازی محتوای سئو شده برای کلماتی که مردم استفاده نمیکنند، منطقی به نظر نمیرسد. انجام تحقیق کلمات کلیدی مناسب اطمینان حاصل میکند که از همان کلماتی که مخاطب هدف شما استفاده میکند، استفاده کنید، بنابراین تلاش برای بهینهسازی وبسایت خود را ارزشمند میکند.
چه اصطلاحاتی در تحقیق کلمات کلیدی استفاده میشود؟
کلمات کلیدی و عبارات کلیدی(Keywords and keyphrases)
ما معمولا از کلمه “کلمه کلیدی” استفاده میکنیم. با این حال، لزوماً نباید فقط یک کلمه باشد. در نهایت، “سئو وردپرس” یک کلمه کلیدی است، همانطور که “افزونه گوگل آنالیتیکس” نیز هست. بنابراین میتوانید کلمات کلیدی حاوی چند کلمه داشته باشید!
کلمات کلیدی دنباله دار(Long-tail keywords)
هرچه یک اصطلاح جستجویی طولانیتر (و اختصاصیتر) باشد، رتبهبندی آن آسانتر خواهد بود. کلمات کلیدی اختصاصیتر (و معمولاً طولانیتر) معمولاً به عنوان کلمات کلیدی دنباله دار شناخته میشوند. کلمات کلیدی دنباله دار اختصاصیتر هستند و بیشتر بر یک بازار هدف متمرکز میشوند.
چند کلمه کلیدی مناسب کسب و کار من است؟
مشخص کردن تعداد دقیقی از کلمات کلیدی که باید بر روی آن تمرکز کنید، بسیار سخت است. شما فقط باید تعداد زیادی کلمه کلیدی داشته باشید – تعدادی که بتوانید به آن برسید. اما بیش از 1000 کلمه کلیدی احتمالاً زیاد است!حتی اگر یک کسبوکار نسبتاً کوچک باشید، احتمالاً به چندین صد کلمه کلیدی خواهید رسید. اما نیازی نیست که بلافاصله برای همه این کلمات صفحات ایجاد کنید.
مزیت داشتن یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس این است که میتوانید به تدریج محتوا اضافه کنید. به آن فکر کنید که کدام کلمات کلیدی را در ابتدا میخواهید برای آن رتبهبندی کنید و کدام کلمات فوراً مهم نیستند. تعیین کنید که اولویتهای شما چی هستند و برنامهریزی برای ایجاد محتوای خود را انجام دهید.
نیت جستجو و نیت کلمه کلیدی(Keyword intent and search intent)
در حالی که تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام میدهید، واقعاً ارزشمند است که در مورد نیت جستجوی کاربران فکر کنید. آیا آنها به دنبال اطلاعات هستند یا میخواهند چیزی را خریداری کنند؟ هدف آنها وقتی که عبارت کلمه کلیدی شما را به عنوان یک عبارت جستجویی وارد میکنند چیست؟ این هدف به عنوان نیت کلمه کلیدی شناخته میشود. برای برخی کلمات کلیدی، نیت کاربران بسیار واضح است، مانند “خرید دوچرخه” یا “چگونه سگ خود را تربیت کنیم”. اما همیشه اینقدر ساده نیست.
انواع نیت کلمات کلیدی(types of intent)
به طور کلی چهار نوع نیت وجود دارد:
نیت مشاهدهای (Navigational Intent): افراد میخواهند یک وبسایت خاص را بازدید کنند، اما به جای وارد کردن URL، یک عبارت به موتور جستجو وارد میکنند.
نیت اطلاعاتی (Informational Intent): افراد تلاش میکنند تا به یک سوال خاص پاسخی یا اطلاعاتی در مورد یک موضوع خاص پیدا کنند.
نیت تجاری (Commercial Intent): افراد میخواهند در آینده نزدیک چیزی را خریداری کنند و قبل از خرید تحقیق میکنند.
نیت معاملاتی (Transactional Intent): افراد به دنبال خرید چیزی پس از انجام تحقیقات نیت تجاری خود هستند.
موتورهای جستجو همیشه در تلاشند تا نیازهای دقیق افراد را پاسخ دهند و همیشه در حال بهبود در این زمینه هستند. بنابراین، به طور ساده، اگر 95٪ افرادی که عبارت “تعویض لاستیک ماشین” را جستجو میکنند، قصد اطلاعاتی دارند، و شما محتوای خود را برای قصد معاملاتی و فروش لاستیک بهینه کنید، احتمالاً خیلی زیاد در نتایج گوگل جایگاهی نخواهید داشت.
بررسی نتایج صفحات جستجو
هنگام تحقیق کلمات کلیدی، میتوانید اطلاعات فراوانی از صفحات نتایج به دست آورید. اگر میخواهید متوجه شوید قصد افرادی که از کلمات کلیدی شما استفاده میکنند چیست، کافی است آن کلمات کلیدی را جستجو کنید و به دقت به نتایج جستجو نگاه کنید. سپس، سعی کنید محتوایی ایجاد کنید که نیاز مشخصی را که از نتایج هر کلمه کلیدی استخراج میکنید، پاسخ دهد.
تطبیق استراتژی کلمات کلیدی
استراتژی کلمات کلیدی شما نباید ایستا باشد. باید همراه با شرکت و وبسایت شما تغییر و تکامل پیدا کند. باید با شما رشد و گسترش یابد. اگر این کار را انجام ندهد، اشتباه است.روی تغییرات در شرکت خود مانده و استراتژی خود را به طور همزمان تطبیق دهید. اگر فروشگاه آنلاین شما شروع به فروش محصولات جدید میکند، فهرست خود را با کلمات کلیدی بیشتر توسعه دهید. اگر قصد ورود به بازارهای جدید را دارید، حیاتی است که کلمات کلیدی شما نیز بر این بازارهای جدید متمرکز باشد.
چند استراتژی کلمات کلیدی وجود دارد. یکی از آنها تلاش برای رتبهبندی کلمات کلیدی دنبالهدار در ابتدا و سپس هدف گذاری کلمات کلیدی عمومیتر است. اما میتوانید ابتدا بر روی کلمات کلیدی عمومی تمرکز کنید و سپس به دنبال کلمات کلیدی دنبالهدار بیشتری باشید. در کسب و کارهای بزرگ میتوانید با صرف هزینه زیاد هر دو را به طور همزمان انجام دهید.
ساختار سایت
جنبه مهم دوم سئو محتوا، ساختار سایت شماست. ابتدا توضیح میدهیم که چرا ساختار سایت بحرانی است، سپس نشان میدهیم که یک ساختار سایت ایدهآل چگونه به نظر میرسد. همچنین نکاتی را در مورد اینکه چگونه میتوانید (به سرعت) ساختار سایت خود را بدون اختلال کامل در هسته اصلی وب سایت بهبود بخشید، ارائه میدهیم.
چرا ساختار سایت برای سئو محتوا مهم است؟
دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا ساختار سایت یک عامل مهم در رتبهبندی گوگل است و بنابراین برای ساخت محتوای سئو شده ضروری است:
الف. ساختار خوب به گوگل کمک میکند تا سایت شما را درک کند.
شیوهای که سایت شما ساختار یافته است، به گوگل راهنماییهای مهمی در مورد یافتن محتوای مهمتر میدهد. ساختار سایت شما تعیین میکند که آیا یک موتور جستجو متوجه میشود که سایت شما درباره چیست، و چقدر راحت میتواند محتوای مرتبط با هدف و قصد سایت شما را پیدا و فهرست کند. بنابراین، یک ساختار سایت خوب منجر به کسب رتبه بالاتر در گوگل خواهد شد.
ب. یک ساختار خوب مطمئن میشود که با محتوای سئو شده خودتان رقابت نمیکنید
احتمالا در سایت خود چندین مقاله در مورد موضوعات مشابه خواهید داشت. اگر با استفاده از ساختار پیوندگذاری(لینکسازی) داخلی درست، مشکلاتی از این دست را حل کنید، نتیجه کسب رتبه بهتر در گوگل خواهد بود.
ساختار سایت ایدهآل
ایدهآلترین کار این است که سایت خود را مانند یک هرم ساختاربندی کنید. در بالاترین قسمت، صفحه اصلی شما قرار دارد. در صفحه اصلی، به برخی از صفحات دیگر (مانند صفحات دستهبندی) لینک میدهید. این صفحات نیز به نوبه خود به صفحات بیشتری لینک میدهند.
در یک استراتژی محتوایی سئوی موفق، استراتژی کلمات کلیدی و روش ساختاربندی سایت شما با هم کار میکنند. در یک استراتژی کلمه کلیدی مناسب، در مورد کلمات کلیدی رایج و رقابتی و همچنین اصطلاحات جستجوی دنبالهدار (و متمرکز) فکر کردهاید. باید دوگانگی مشابهی را در ساختار سایت خود ایجاد کنید. صفحاتی که بر روی اصطلاحات جستجوی رایج تمرکز دارند، باید در بالای هرم شما قرار بگیرند، در حالی که صفحاتی که برای کلمات کلیدی دنبالهدار بهینه شدهاند، باید در قسمت پایینتر ساختار شما قرار بگیرند. و فراموش نکنید که صفحات دنبالهدار پایینی به صفحات بالاتر هرم لینک دهند!
نکات عملی برای بهبود ساختار سایت
اگر در مورد سئو محتوا جدی هستید، احتمالاً هماکنون یک وب سایت فعال دارید. بنابراین ممکن است کمی دیر باشد تا ساختار سایت خود را به صورت ایدهآل هرمی تنظیم کنید. ناامید نشوید هنوز کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید برای بهبود ساختار سایت و محتوای سئو شده خود انجام دهید.
تعیین محتوای صفحات ریشه یا سنگ زیربنا
شما باید تلاش خود را بر روی مقالات زیربنا متمرکز کنید. این مقالات، مقالاتی هستند که بیشتر از همه به آنها افتخار میکنید و بهترین تناسب را با مأموریت وب سایت شما دارند. میخواهید بیشترین رتبه را برای این مقالات کسب کنید.اگر هنوز تصمیم نگرفتهاید که کدام مقالات شما مهمترین هستند، باید از الآن به فکر آن باشید. این مقالات را به بهترین در وبسایت خود تبدیل کنید. به آنها بیشترین عناوین تخصصی و بهروز را بدهید.
دادان لینک از صفحات دیگر به صفحات زیربنا
وقتی محتوای اصلی صفحات زیربنا خود را تولید کردید، مطمئن شوید از مقالات دیگر سایت خود به آن صفحات زیربنا لینک میدهید. به این ترتیب، گوگل میداند به کدام مقالات بالاترین رتبه را بدهد.
استفاده از یگ یا برچسبها (اما نه خیلی زیاد)
سایت شما همچنین از افزودن برچسبها سود خواهد برد. برچسبها و طبقهبندیها به سایت شما ساختار بیشتری میدهند – حداقل، گوگل آن را بهتر درک خواهد کرد. آنها مقالات شما را در مورد موارد مشابه دستهبندی میکنند. البته زیادهروی نکنید. برخی افراد برچسبهای بیشتری نسبت به مقالات دارند. استفاده از برچسبهای خیلی زیاد منجر به یک سایت با ساختار مبهم و ضعیف میشود. البته در بین کارشناسان در مورد تگها اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از کارشناسان معتفدند استفاده از تگها نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه باعث اثر منفی نیز در سئو سایت میشود.
اجتناب از محتوای تکراری
ممکن است یک محتوای سئو شده در چندین مکان مختلف در سایت شما ظاهر شود. به عنوان یک خواننده، این موضوع برایتان مشکلساز نیست. شما همچنان محتوای مورد نظرتان را دریافت میکنید. اما یک موتور جستجو باید چیزی را برای نمایش در صفحات نتایج انتخاب کند، زیرا نمیخواهد همان محتوا را دو بار نمایش دهد. همچنین سایتهای دیگری که میخواهند به محصولات شما لینک بدهند احتمال دارد برخی از آنها به URL اول و برخی دیگر به URL دوم لینک دهند. بهترین انتخاب این است که صفحات با محتوای تکراری نداشته باشید.
حذف محتوای قدیمی
اگر محتوای قدیمی شما امکان بروزرسانی دارد حنما این کار را انجام دهید. با انجام این کار اعتبار آن صفحه و لینکهایی که به آن داده شده است ازبین نمیرود. اما محتوایی که دیگر منسوخ شده را بهتر است حذف کنید.
برای حفظ لینکهایی که به آن صفحه داده شده است بهتر است صفحه قدیمی را به صفحه ی جدید انتقال مسیر(ریدایرکت) کنید.
مدیریت محتوای یتیم
اصطلاح «محتوای یتیم» به مقالاتی اشاره دارد که هیچ لینکی از سایر مقالات یا پستهای شما دریافت نمیکنند. به همین دلیل، یافتن این نوع محتوا هم برای گوگل و هم برای کاربران شما دشوار است. بیشتراز همه، گوگل این نوع محتوا را کم اهمیت در نظر میگیرد. بنابراین اگر یک مقاله برای شما مهم است، باید به گوگل (و بازدیدکنندگان خود) نشان دهید که به آن مقاله خاص از طریق لینک دادن به آن مقاله از سایر محتوای مرتبط، اهمیت میدهید.
نوشتن محتوا سئوشده
سومین و آخرین جنبه یک استراتژی محتوایی سئوی موفق، نوشتن محتوا است.رعایت این دو نکته به شما کمک زیادی خواهد کرد.مقالاتی بنویسید که جذاب باشند و مخاطبان شما را ترغیب کنند که در سایتتان بمانند. با این حال، نباید فراموش کنید که محتوای سئو شده خود را برای گوگل جذاب کنید. فقط زیادهروی نکنید و محتوا را به گونهای بهینهسازی نکنید که خواندنش دشوار شود.
یک ایده اصیل و غیرتکراری شروع کنید
اولین الزام برای نوشتن محتوای باکیفیت، نوشتن محتوای اصیل است. پست یا مقاله شما باید «تازه»، جدید و اصیل باشد. باید متفاوت از تمام پستها و مقالاتی باشد که از قبل در اینترنت وجود دارند. علاوه بر این، باید محتوایی باشد که مردم بخواهند آن را بخوانند.اگر تحقیق کلمات کلیدی خود را به خوبی انجام داده باشید، اکنون باید فهرست طولانی از اصطلاحاتی داشته باشید که میخواهید برای آنها پیدا شوید. این فهرست میتواند به عنوان راهنمایی برای انتخاب شما باشد. البته یک کلمه کلیدی لزوماً یک موضوع نیست. باید مطمئن شوید برای پست وبلاگ خود یک ایده اصیل دارید – ایدهای که در آن کلمه کلیدی مورد نظر جایگاه برجستهای دارد.
اما نگران نباشید! محتوای سئو شده اصیل به معنای محتوای کاملاً جدید نیست. ارائه نظر حرفهای خود در مورد یک موضوع خاص نیز به عنوان محتوای اصیل محسوب میشود. زیرا زاویه شخصی شما در یک داستان، محتوای شما را منحصربهفرد و اصیل میکند. البته اگر داستان شما کاملاً جدید باشد، به طور خودکار به معنای اصیل بودن آن است.
در مورد مخاطبانتان فکر کنید
اگر میخواهید محتوای اصیل بنویسید، باید در مورد مخاطبانتان و اینکه آنها چه کسانی هستند، فکر کنید. همچنین از خود بپرسید:
- میخواهید به مخاطبانتان چه بگویید؟
- پیام اصلی مقاله شما چیست؟
- میتوانید هدف مقاله خود را توضیح دهید؟
- میخواهید مخاطبانتان پس از خواندن مقاله شما چه کاری انجام دهند؟ (آیا میخواهید آنها مشارکت کنند، محصولات/خدمات شما را بخرند یا پستهای بیشتری بخوانند؟)
فکر کردن در مورد این سوالات به شما کمک میکند تا ایده اصیلی برای پست یا مقاله خود ایجاد کنید.
سئو محتوا نیازمند محتوای خوانا است
یک الزام کلیدی برای نوشتن محتوای باکیفیت این است که محتوا به راحتی قابل خواندن باشد. خوانایی هم برای مخاطبان و هم برای گوگل مهم است. در نهایت، نه تنها افراد بلکه گوگل نیز مقالات شما را میخواند.
اگر متن شما ساختاربندی خوب و نوشتار روشنی داشته باشد، خوانندگان میتوانند پیام اصلی شما را به وضوح درک کنند. و گوگل هم همینطور! اگر پیام اصلی شما برای گوگل روشن باشد، احتمال زیادی وجود دارد که پست شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کند.خوانایی مربوط به عوامل متعددی از جمله ساختار متن، طول جمله و نوشتن پاراگرافهای واضح است.
محتوا، زمینه و هدف جستجو
همانطور که گوگل هوشمندتر میشود، شروع به درک بهتر محتوای سایتها میکند. به واسطه پیشرفتهای زیادی در حوزه پردازش زبان طبیعی، مانند BERT،موضوع دیگر صرفاً در مورد تعداد دفعات ظاهر شدن یک کلمه کلیدی در یک صفحه نیست. زمینه آن کلمات کلیدی را نیز در نظر میگیرد، مانند اصطلاحات و عبارات همراه، کلمات مرتبط و مترادفها. علاوه بر این، همانطور که قبلاً اشاره شد، گوگل قادر به درک بهتر جستجوهای کاربران است. گوگل سعی میکند قصد جستجوی کاربر را تعیین کند. آیا کاربران دنبال یک محصول هستند یا فقط اطلاعات؟
تمام این پیشرفتها به معنای آن است که شما باید بیش از صرف استفاده از کلمه کلیدی خود به اندازه کافی تمرکز کنید. به این معنی است که باید به کلماتی که در اطراف آن استفاده میکنید نیز فکر کنید. آیا موضوع مورد بحث شما را روشن میکنند؟ و آیا هدف پست یا صفحهای که در حال ایجاد آن هستید را در نظر دارید؟ آیا فقط اطلاعات ارائه میدهد یا در تلاش برای فروش چیزی هستید، و آیا این موارد با آنچه کاربران شما واقعاً دنبال آن هستند، همخوانی دارد؟
نتیجهگیری
سئو محتوا بخش بسیار مهمی از سئو است. شامل هر جنبهای از نوشتن و ساختاردهی محتوا در وب سایت شماست. سئو محتوا ضروری است. هیچکس محتوای شما را اگر ضعیف باشد، نخواهد خواند. همانند بازدیدکنندگان، گوگل نیز متن وب سایت شما را میخواند و اسکن میکند. الگوریتم گوگل تا حد زیادی بر اساس محتوایی که منتشر میکنید، رتبه وب سایت شما را تعیین میکند. و همه میدانیم محتوا پادشاه است. بنابراین، باید محتوای سئو شده عالی بنویسید، روی کلمات کلیدی درست تمرکز کنید و وب سایت خود را به گونهای ساختاردهی نمایید که گوگل آن را درک کند. کار راحت و سادهایی نیست، اما در بلندمدت قطعا پشیمان نخواهید شد.
منبع:yoast.com