مقدمه
امروزه داشتن حضور در اینترنت برای هر کسبوکار بسیار اهمیت دارد. چگونه میتوانیم رتبه و جذب ترافیک بیشتری در گوگل داشته باشیم؟ یکی از روشهای موجود برای این منظور استفاده از صفحات فرود و مطالب بلاگ است. اما کدام یک از این دو رویکرد بهتر است؟ و چگونه میتوانیم نرخ تبدیل بالاتری را در هر یک از آنها داشته باشیم؟ در این مقاله، به بررسی و مقایسه صفحات فرود و مطالب بلاگ خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم راه مناسبی را برای بهبود رتبه در گوگل و افزایش نرخ تبدیل پیدا کنید. برای آشنایی بیشتر میتوانید به مقاله قبلی اینووب، آشنایی با مفاهیم اولیه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو مراجعه کنید.
صفحه فرود یا Landing Page چیست؟
صفحات فرود یا “لندینگ پیجها”، صفحات ویژهای هستند که برای جلب توجه کاربران و هدایت آنها به یک عمل خاص طراحی میشوند. این صفحات به عنوان نقطه ورود اصلی کاربران به وبسایت شما عمل میکنند. اگر صفحات فرود به درستی بهینهسازی شوند، میتوانند به بهبود رتبه وبسایت شما در موتور جستجوی گوگل کمک کنند. عناصری همچون عنوان جذاب، متن متناسب، تصاویر مؤثر و فراخوانی به اقدام مناسب، نقش مهمی در جلب توجه کاربران و تشویق آنها به اقدام دارند.
مطالب بلاگ یا مقالات سایت چیست؟
مطالب بلاگ یا “بلاگ پستها”، محتواهای تازه و مفیدی هستند که در وبسایت شما منتشر میشوند. این مطالب معمولاً به طور مستمر و منظم به روزرسانی میشوند و مسائل مختلفی را پوشش میدهند. مطالب بلاگ میتوانند به جذب ترافیک وبسایت شما کمک کنند. با ارائه محتواهای مفهومی و مرتبط با نیازهای کاربران، میتوانید کاربران را جذب کنید و آنها را به مشتریان پتانسیل تبدیل کنید. در طراحی مطالب بلاگ، باید به عناصر برجسته توجه داشته باشیم. عناصری همچون عنوان گیرا و جذاب، محتوای ارزشمند و مفهومی، ساختار منسجم و تصاویر متناسب، همگی به جذب و نگهداشتن کاربران کمک میکنند.
صفحه فرود یا مطلب بلاگ با کدامیک کلمه کلیدی را هدف قرار دهیم؟
کلمات کلیدی انواع مختلفی دارند. در صورتی که کلمه کلیدی هدف Informational باشد پاسخ به این سوال ساده است و با قطعیت میتوان گفت مطالب بلاگ انتخاب درست است. برای یافتن پاسخ این سوال در مورد کلمات کلیدی Transactional و Commercial تا انتهای این بخش از مقاله با ما همراه باشید.
به طور کلی تعداد زیادی از متخصصین سئو معتقد هستند چون نرخ تبدیل صفحات فرود بیشتر از مطالب بلاگ است، پس باید از صفحات فرود برای این کلمات کلیدی استفاده کرد. با توجه به آمار و تصورات گذشته این استدلال منطقی به نظر میرسد. اما
به نقل از growandconvert : “با تجربه ما، وقتی به جزئیات میپردازید، متوجه میشوید این استدلال ساده ممکن است درست نباشد. در واقع، ما تقریباً همیشه کلمات کلیدی انتهای قیف را با مطالب بلاگ هدف قرار میدهیم، نه صفحات فرود، و موفقیت زیادی با این روش داشتهایم.”
دو دلیل عمده وجود دارد:
تبدیلها: نرخ تبدیل صفحات فرود محصول لزوماً همیشه بالاتر از نرخ تبدیل مطالب بلاگ نیست. در واقع درست این است که نرخ تبدیل صفحات فرود برای بازدیدکنندگانی که از طریق تبلیغات وارد شده اند عددی بین 10 تا 20 درصد است که عدد بسیار زیادی است. اما بازدیدکنندگان ارگانیک که از طریق گوگل وارد میشوند لزوما در صفحات ورود نرخ تبدیل بیشتر نسبت به صفحات بلاگ ندارند.
کسب رتبه در نتایج گوگل: صفحات ورود برای کسب رتبه در نتایج گوگل کار سختتری نسبت به صفحات بلاگ دارند. فرمت مطلب بلاگ به شما فضای بیشتری میدهد تا بر روی کلمات کلیدی بیشتری متمرکز شوید و نیت جستجوگر را پاسخ دهید، بنابراین مطالب بلاگ اغلب آسانتر رتبه بالایی میگیرند. کسب رتبه اولویت اول را دارد، چرا که اگر صفحه شما رتبه نگیرد، حتی نرخ تبدیل بالا نیز اهمیتی نخواهد داشت.
پس میتوان با قطعیت گفت:
ایده اینکه صفحات فرود محصول نسبت به مطالب بلاگ تبدیل بهتری دارند همیشه درست نیست و تفکر صفحات فرود پرتبدیل اغلب از تبلیغات موتورهای جست وجو نشئت میگیرد، نه ارگانیک
استراتژی ترکیبی: ترکیب صفحات فرود و مطالب بلاگ
برخی از متخصصین شروع به استفاده از یک استراتژی ترکیبی کردهاند که در آن الگویی ایجاد میکنند که محتوای بلاگ را در ساختار سنتی صفحه فرود محصول جای میدهد. ایده این است که محتوای بلاگ میتواند به صفحه کمک کند رتبه بالاتری کسب کند، در حالی که ساختار صفحه فرود میتواند نرخ تبدیل را افزایش دهد. به عبارت دیگر شما صفحه فرودی ایجاد کرده اید که فرمت آن مشابه صفحات بلاگ است. این رویکرد ترکیبی می تواند مزایای هر دو روش یعنی صفحات فرود و پست های بلاگ را ترکیب کند و به بهینه سازی برای موتورهای جستجو و همچنین افزایش نرخ تبدیل کمک نماید.
البته روشهای دیگری هم وجود دارد که میتوانید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ابتدا میتوانید پست بلاگ را ایجاد کنید تا بیشترین احتمال کسب رتبه را داشته باشد. بعد از اینکه رتبه خوبی در نتایج جست وجو گوگل کسب کردید، میتوانید الگوی صفحه فرود را اضافه کنید تا صفحه را برای نرخ تبدیل نیز بهینهسازی کنید.
نتیجه گیری
در نهایت، انتخاب بین استفاده از صفحات فرود یا پستهای بلاگ برای کلمات کلیدی به استراتژی کسب و کار شما و نیازهای مخاطبانتان بستگی دارد. اگر کلمه کلیدی مدنظر شما در انتهای قیف بازاریابی قرار دارد و باید منجر به تبدیل کاربر شود، استفاده از صفحات فرود و ترجیحا تبلیغات موتورهای جست وجو انتخاب بهتری است. در صورتی که کلمه کلیدی شما Informational است استفاده از بلاگ و مقالات قطعا گزینه بهتری است. در مورد کلمات کلیدی Transactional و Commercial ممکن است بهتر باشد ترکیبی از هر دو رویکرد را در استراتژی محتوای خود ادغام کنید تا به بیشترین تعداد از ترافیک و تبدیل ممکن دست پیدا کنید.